lördag 10 mars 2012

Danskt rågbröd

Ja så här blev resultatet. Receptet tog jag från eget huvud, dock letade jag efter tips på avbakning i form av temp och tid. I detta fallet 170*C i ca 90 min.

Eftersom jag inte lyckats få tag i hela rågkärnor så fick jag tänka om totalt, att hitta ett substitut. Lösningen var enkel och genialisk: hälften klippta rågkärnor, hälften solroskärnor. Kokta i några minuter samt silade under rinnande vatten för att få bort den grötiga smet som blir av rågkärnorna.
Resten fyllde jag upp med surdegarna, jäst, några matskedar brödsirap, 1 tsk ättika, ett par nypor salt och finmalet rågmjöl. Största mängden ska bestå av kärnorna enligt mitt tycke. Dock utgår jag kanske lite för mycket efter min kärlek till brödsorter som pumpernickel och Schulstad Skovmand som består av nästan uteslutande kärnor.

för att bara bakat det på prov från eget huvud måste jag medge att det blev bra. Kunde inte känna den där distinkta smaken av solroskärnor vilket jag först befarade.
Att förbättra några saker till nästa bak;

  1. Längre jästid, minst 1timme
  2. mer surdeg
  3. mer salt
  4. mer ättika
  5. mer sirap, gillar när det är en aning maltsmak.
  6. inte skölja de kokta kärnorna, antagligen en del smak i denna slemmiga vätska
  7. mer vetemjöl, kanske i form av surdeg
  8. Högre temp och mindre tid, ca 200*C i 60 min.
  9. Alternativt att lägga de klippta rågkärnorna i vatten i några dygn, ev blir det surdeg av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar