onsdag 14 mars 2012

fortsättningen på le pain de seigle au levain danoise

Provade så här denna gång att bara blötlägga rågkrossen i vatten över natten och att enbart skålla solroskärnorna. Samt så tog jag mer rapsolja och jäste det längre. Mindre mängd kärnor o för länge i ugnen av misstag, det blev mer mjukt o "brödigt", likt köpebröd när jag föredrar kärnor. tog mer salt o mer ättika också för att framhäva brödsmaken. Resulatet blev saftigt och underbart gott.
liggtid ca 90 min, ev mer.
jästid ca 2 timmar, gärna mer.
insättningstemp 250 C*
baktemp(nedre delen av ugnen) 200 C* i ca 75 min. 60 räcker, brödet blev på gränsen till torrt och lite för mörkt upp till.

Eftersom receptet är påhittat från eget huvud så ska jag försöka återge ett recept på det i ca-andelar:

1 dl vetesurdeg
2-3 dl rågsurdeg(aktiv med vildjäst, bör vara pigg)
4 dl torr rågkross(kokas i ca 2-3 min, med vatten o några krm ättika. Ta inte för mycket vatten och låt krossen suga upp vätskan) Ta med ev kokvätska som degspad.
3-4 dl solroskärnor(kokas i 2-3 min)
2 dl starkt vetemjöl (som blandas med lite vatten och knådas självt i maskin i ca 20 min till det blir en elastisk deg)
1-1 1/2 dl brödsirap, smaka av.
1 msk salt
1 tsk ättika, ev mer
25 gram jäst
1-2 msk potatismjöl
1 dl rapsolja
Arbeta ihop med anpassad mängd fint rågmjöl till det blir klibbig o klabbig "rågdeg"
Vila under ca 90 min liggtid.
uppslag i smorda brödformar. tryck ut degen i kanterna med blöta händer och gör degen slät. strö på rågflingor och jäs.


liggtid ca 90 min, ev mer.
jästid ca 2 timmar, gärna mer.
insättningstemp 250 C*
baktemp(nedre delen av ugnen) 180 C* i ca 70 min.

Ta ur formarna efter att du tagit ut dem ur ugnen. blöt en bakhandduk och täck bröden direkt efter och låt dem svalna så att skorpan mjuknar. Brödet skåras lämpligen efter 10 timmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar