fredag 13 januari 2012

Bondbröd - på ett av alla recept

Bakade bondbröd för första gången i Onsdags. Finns lika många recept som veckodagar på ett år. Eftersom det är just ett bondbröd så är antagligen själva grunden ett enkelt recept från äldre tider. Alltså innehåller det ingen olivolja utan troligen smör eller margarin eller något mer genuint. Eftersom vete inte var för de fattiga förr så utgår jag också från att det antagligen innehåller råg, likt de flesta nordiska lantbröd.
Därför valde jag ett recept innehållande rågsikt och rapsolja. Som de flesta gånger använder jag torrjäst, ja det är bekvämt att veta att den inte blir gammal och ha ett stort lager av jäst.

Tyvärr blir dock resultaten väldigt ojämnt, detta bröd jäste okontrollerat under gräddningen och texturen blev så uppjäst att brödet knappt håller samman efter 2 dagar. Visserligen tillsatte jag sirap, men det var ca 2 teskedar.
Smakmässigt är inte bondbröd heller någon av mina favoriter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar