söndag 8 januari 2012

Recept på Franska baguetter

Bilden är från Clas Ohlsson's sida,
eftersom det är den formen jag använder
Första inlägett....


Ugnstemp: 275*C, ca 15 min
Tidsåtgång, ca 2 timmar och 15 min.


Ingredienser:
5 dl vatten
1/2 pkt jäst(ca 25 gram färskjäst eller ett halvt pkt torrjäst)
2 msk olja, naturell smak.
1 msk salt
12-13 dl starkt vetemjöl, t ex bagerivetemjöl, Manitoba Cream eller vetemjöl special


Beskrivning:
Värm vattnet till 37 grader för färskjäst eller ca 40 grader för torrjäst. Det går så klart bra att göra baguetterna på vetesurdeg om man vill ha mer karaktär och hållbarhet på baguetterna.
Tillsätt jästen och blanda den med vattnet, tillsätt salt och olja.
Börja med att tillsätta ca 10 dl av mjölet och arbeta degen i maskin så att degen fortfarande är "klibbig" och "ojämn/oslät", tillsätt mer mjöl, men degen får inte bli jämn och slät. Knåda degen i maskin i ca 50 min (japp, du läste rätt. Detta för att skapa glutentrådarna som gör själva baguetten till just en baguett). Gör några uppehåll på någon minut under knådningen.
Forma till tunna baguetter och låt dem jäsa på baguetteplåt(eller vanlig ugnsplåt) i ca 40-55 min.
Klipp diagonalt tvärgående snitt i de jästa baguetterna och grädda dem i ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar