måndag 23 januari 2012

Semleperioden är igång

Jaha gott folk, då var det dags att bli lite onyttig igen - semlans tid är kommen.
Att köpa semlor är oftast förknippat med en period under vinterhalvåret, en period som ploppar upp utan att du har det i tankarna så som julen.
Var köper du dina semlor?
I affären eller på bageriet?

Jag bakar mina själv, ganska enkelt egentligen. Det finns många recept, jag valde http://www.tasteline.com/Recept/semlor__. Detta är inte ett recept jag rekomenderar efter att ha provat det.
1. Inga brödsmulor i mandelmassan, de blir till hårda klumpar.
2. Hållbaraheten. 1 timmer efter bakning så gick de inte ett äta eftersom de var oerhört sega. Nästa dag hade de totalt torkat upp t o m på insidan. Bakas med fördel med surdeg för att bevaras färska.
3. Utseendemässigt, inkråmet var på gränsen till gult.
4. Penslas icke med ägg, no way.


Hade inte större spritsmunstycke tyvärr, annars  såg den acceptabel ut.
OBS undantaget hålet efter fingret,
eftersom jag glömde markera vilken jag gjort med minimal mängd  mandelmassa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar