tisdag 24 januari 2012

Kungsörnen tar upp kampen mot konkurenten Finax

Som de flesta redan vet så har Finax sedan länge lanserat moderbolagets, Abdon Mills, Manitoba cream-mjöl på konsumentmarknaden vilket uppskattats av många brödentusiaster. Kungsörnen har därför valt att ta upp kampen med "proffsmjöl" på konsumentmarknanden. Detta är fortfarande inofficiellt då dessa uppgifter kommit ut till mig innan lanseringen startat.
De nya mjölen kommer att finnas i butik från vecka 6, samma vecka som Jästbolaget kronjäst lanserar sin färska surdeg, och har namnen Vinjett vetemjöl, Vinjett grahamsmjöl och Evolo rågmjöl.
Vinjett vetemjöl är ett vårvete som kommer att hålla 12 g protein mot dagens 10 i standardvetemjöl och 11 i vetemjöl special. Evolo rågmjöl kommer att bestå av nordsik höstråg. Som med alla kungsörnens produkter så antar jag att även dessa kommer att innehålla en del tillsatser i form av askorbinsyra, nikotinsyra och amylas. Antagligen gör de som Finax gjorde, tog ett bagerimjöl från moderbolaget och förpackade i konsumentförpackning. Det vill säga att kungsörnens kommande sortminent kan mycket väl vara från systerbolaget NordMills och att Vinjett vetemjöl är samma som deras produkter Bagarens bästa eller Extra bagerivetemjöl, båda med samma proteinmängd.
Är det inte roligt att konsumentmarknaden håller på att utvecklas så mycket just nu?
Jag menar att konsumenterna nu kan baka ännu bättre bröd och även surdegsbröd, även om jag är lite skeptisk mot det. Ett bra mjöl, enligt mig, är utan tillsatser och ett surdegsbröd är ett bröd som jäser på surdegskultur utan tillsatt jäst.
Även om jag inte varit 100% ekologisk i mitt bakande så håller jag mig ekologisk i den mån jag kan, jag väljer ekologiskt före oekologiskt, surdeg framför jäst osv. Det som jag också prioriterar är tillsattsfritt, dvs en kvalitativ ren produkt framför en produkt med tillsatser. Pain de Martin och Brödpassion.se, 2 bloggar som jag följer, förespråkar också ekologiska, närproducerade och rena produkter vilket troligen smittat av sig till proffsbagare som nu efterfrågar askorbinsyra-fritt mjöl av producenten NordMills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar